Mândra Chic este o mică întreprindere socială în cadrul Muzeului de Pânze și Povești, care creează zestre contemporană, sub formă de manifest cultural! Mândra Chic însemnă slow fashion, produs local, făcut pe îndelete, original și asumat, înseamnă design autentic și responsabil, lucru manual care însumează sute de ore de dichis și bună rânduială, pledoarie pentru consumul de produs românesc și susținerea micului artizan local. Mândra Chic înseamnă conceptul inovativ, introdus în anul 2009 pe piața românească, care mixează bucățele de broderii - uneori chiar de patrimoniu, cu vorbe brodate din folclorul vechi sau contemporan. Mândra Chic înseamnă implicare în comunitățile din care face parte (Țara Făgărașului și Țara Silvaniei), sub formă de locuri de muncă, exerciții de implicare civică, burse sau ateliere de creție dedicate gratuit copiilor. Mândra Chic înseamnă proiectul internațional de călătorie “Suveica Mamei Ruța în jurul lumii”, care are în portofoliu aproape 1 milion de km. Mândra Chic însemnă colecții etnografice, de cărți poștale cu povești, suveniruri, piese de zestre contemporană, cadouri românești emblematice, educație și dezvoltare locală!

luni

"Tricoul Fain" - poveste si prima colectie



Modernismul nu s-a născut pe loc gol. 
Pentru a exista, el are nevoie de tradiţie! 


Proiectul "Tricoul fain" :  un fusion old/new, o reintrepretare şi o celebrare urbană & contemporană a pânzelor româneşti, autentice, a vorbelor şi expresiilor populare - ca aplicaţii pe o linie de t-shirturi new style. "Tricoul fain" - un produs Mândra Chic ( atelier-şezătoare în cadrul Muzeului de Pânze şi Poveşti)  Fiecare produs este unic!


Mesajele proiectului

 1. Nu există nimic mai valoros care să te îmbrace, decât pânza creată la tine acasă. Te reprezintă cel mai bine, în cel mai mic detaliu! Şi de formă şi de fond! În absolut toată istoria modei, marii designeri au interpretat şi reinterpretat motivele tradiţionale din costumele populare ale diferitelor popoare. Pentru că, la nivel de simbolistică, acestea transmit cele mai puternice mesaje, absolut fabuloase. Regăsirea şi transmiterea acestor simboluri ni se pare aproape o datorie. Evident, în contextul în care cădem de acord că: " în starea de lucruri de astăzi, singura ofensivă ieftină şi eficace împotriva insultelor legate automat de numele neamului nostru – ar fi ofensiva valorilor maxime şi specifice" ( Mircea Eliade )

 2.  Ideea de multiculturalitete, specifică Ţării Făgăraşului şi armonizarea tuturor elementelor şi simbolurilor vechi, cu vremurile prezente. Totul prin intermediul unor detalii specifice.  Nu intâmplător tricourie noastre au aplicaţii de pânze româneşti şi săseşti, culorile broderiei au influenţe maghiare, iar ca accesorii în proiectele foto am folosit acoperitori de cap autentice, din colecţiile noastre particulare, care au puternice influenţe asiatice.  Căiţa cu urechi, de exemplu, care este spectaculoasă şi extrem de fashion astăzi, a dispărut din port imediat după primul război mondial. Ea avea influenţe mongole. Ţara Făgăraşului este singura zonă etnografică din România unde se regăseşte în outfiturile vechi astfel de detaliu vestimentar, care poate să fie oricând reinterpretat cu mare stil. Şi, ca un alt element extrem de sofisticat:  căiţa cu cioc, care s-a purtat într-un singur sat din România, nu departe de graniţa cu Mândra. A dispărut în anii 20, dar are un aer boem, franţuzesc, extrem de special şi misterios... 



 3: Ne dorim să redăm pânzei tradiţionale şi vorbelor autentice româneşti, valoarea şi pretuirea pe care le merită. Tocmai de aceea ne adresăm doar celora care înţeleg această poveste şi rezonează, întru totul, cu ea. "Tricoul fain" vinde, de fapt, bucăţica de ţesătură şi vorba brodată pe ea, cu povestea lor cu tot, în aşa fel încât acestea să poată fi păstrate, recuperate, "reciclate cu stil"  sau reinterpreta, la nesfârşit, în funcţie de imaginaţia şi nevoia fiecăruia de autentic.









































Un concept Mândra Chic / Foto: Dragoş Dordea, Mihai Sin / Model: Paula Ştefana Letca/ Asistenţă de specialitate: etnograf Elena Băjenaru /  Cetatea Făgăraşului 





" Dacă e să mă întrebi pe mine, eu aş îmbrăca, mândră, oricând, un t shirt chic, cu aplicaţie de pânză veche, pe care să scrie "făloasă", "Doamne-ajută", "sfătoasă",  "pe uliţă", o poezie populară, sau unul care să aibă cusută o bucată de tricolor ca suport pentru un mesaj românesc, brodat cu îndemânare. Cu o pereche de jeansi ori cu o fustă de bal. Şi oriunde aş fi în lume. Ar fi un soi de mărturisire exterioară a valorilor în care cred.
Targetul meu, ca şi creator al acestui proiect, sunt oamenii cărora le este dor de autentic, de acasă, de România plină de rost,  de poveşti scrise frumos şi curat, de linii simple - sofisticate prin simboluri si mesaje, de valorile maxime şi specifice!  Noi cream practic zestre contemporana romaneasca de pastrat in colectia cu lucrusoare "de acasa"

(Alina Zară)



ROD 
Mansarda Cărtureşti Verona. Bucureşti. 2010.